Tuesday, April 23, 2019

BAB 5 : PENGURUSAN MURID

BAB 5 PENGURUSAN MURID



PENGENALAN


              Pengurusan murid merupakan suatu bidang yang penting di dalam sebuah institusipendidikan. Hal ini kerana pengurusan murid yang efektif dan berjaya boleh memberi impak yang mendalam terhadap hal ehwal murid itu seperti contoh displin, tingkah laku, kemahiranberfikir, kecerdasan kognitif, kinestatik, interpersonal dan juga intrapersonal. Bagi melahirkandan membantu individu supaya seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan intelek sebagaiamana yang telah termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN), suatuperancanagan yang lebih berstruktur dan strategik perlu dilakukan di sekolah dimanaperancangan ini meliputi dari segi akademik serta bukan akademik.Proses pengurusan murid terdiri daripada beberapa aspek iaitu aspek perancangan,pengelolaan, pentadbiran (memimoin) dan pengawalan atau pemulihan. Perancangan merupakansatu proses menentukan objektif dan cara pengoperasian aktiviti-aktiviti pengurusan murid yangbertujun bagi mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Kemudian, pengelolaan pula merupakanpengumpulan resos-resos serta pembentukan prosedur dalam menguruskan murid. Meminoinboleh diertikan sebagai aktiviti pentadbiran seperti penyeliaan dan penyelarasan program murid.Aspek yang terakhir ialah pengawalan serta pemulihan yang melibatkan laporan dan maklumbalas untuk memperbaiki rancangan pengurusan murid yang telah dijalankan.

KOMPONEN

               Bagi memastikan kejayaan seseorang individu dan pencapaian sesebuah sekolah beradapada tahap yang tinggi, pengurusan yang strategik perlu diambil. Seperti yang telah dinyatakan,pengurusan murid merangkumi aspek yang luas misalnya aspek displin, kejayaan akademik serta sahsiah murid. Maka, pihak pentadbiran sekolah perlu melakukan perancangan terlebihdahulu agar pengurusan murid menjadi lebih teratur dalam menguruskan perkara-perkara lainseperti menguruskan rekod murid, kesediaan murid belajar dan juga memotivasikan pelajar. Bagimemastikan proses pengurusan murid berjaya, semua pihak yang terlibat di sekolah perlubekerjasama sebagai sebuah organisasi dan antara pihak yang terlibat didalam organisasi tersebutialah pihak pentadbir sekolah yang terdiri daripada guru besar atau pengetua, penolong kanan(Hal Ehwal Murid), guru serta murid.

               Komponen pertama dalam pengurusan murid ialah menguruskan rekod murid. Mengurus rekod murid merupakan suatu proses mencatatsegala perubahan yang dilakukan oleh murid seperti markah yang diperoleh bagi setiapmatapelajaran pada setiap ujian yang dilakukan. Melalui proses ini, guru dapat melihat turunnaik prestasi murid tersebut serta mengenal pasti murid yang lemah dalam satu-satu mata pelajaran. Setelah itu, secara tidak langsung para guru boleh melakukan kelas tambahan bagimembantu pelajar yang lemah serta menambah baik proses pengajaran dan pembelajaran yangdikendalikan oleh guru tersebut agar prestasi dan potensi murid dapat dipertingkatkan. Selaindaripada itu, melalui rekod murid juga dapat membantu ibu bapa murid mengetahui tahapprestasi pembelajaran anak-anak mereka di sekolah.

              Seterusnya ialah kesediaan murid belajar dimana guru perlu memastikan bahawa muridmereka bersedia untuk belajar sebelum guru memulakan proses pembalajaran dan pengajaran.Bagi memastikan kesedian murid belajar, pihak sekolah perlu memaklumkan murid mengenaisukatan pelajaran kerana melalui cara ini dapat membantu para pelajar untuk membuatpersediaan awal melalui pembelajaran akses kendiri iaitu mencari maklumat dengan sendiriberkaitan tajuk yang akan dipelajari di dalam bilik darjah nanti. Selain itu, bagi memastikankesediaan murid belajar, sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran guruseharusnya melakukan set induksi iaitu menghasilkan aliran pemikiran dan meransang minatmurid agar dapat member perhatian kepada pngajaran yang akan berlaku.

              Akhir sekali, komponen yang terdapat di dalam pengurusan murid ialah memotivasikan murid. Pihak sekolah seharusnya memberikan peranan yang lebih dalam memotivasikan pelajarkerana sekiranya murid di sekolah tersebut kebanyakannya mempunyai masalah emosi atau tidak mempunyai semangat untuk belajar. Terdapat pelbagai pendekatan yang dapat dijalankanterhadap murid dalam memotivasikan mereka. Jika pihak sekolah tidak mengambil sebarangtindakan sama ada mengadakan aktiviti atau program untuk memotivasikan murid maka muridyang berjaya dalam bidang akademik tidak dapat dilahirkan. Bagi memotivasikan pelajar, guruboleh melaksanakan beberapa aktiviti atau program iaitu dengan memberi khidmat kaunselingatau konsultasi kepada murid, mengadakan seminar atau program motivasi dengan menjemput penceramah luar di samping bimbingan kerohanian dan psikososial yang dapat membantu muriduntuk mengembangkan potensi diri.


KESIMPULAN


              Konklusinya, setiap murid mempunyai keunikan dan pelbagai kebolehan yang tersendiri. Sebagai seorang guru harus memainkan peranan penting dalam mendidik dan bertanggungjawab dalam keadaan wujudnya perbezaan individu supaya dapat melaksanakan pdpc yang berkesan dan berfaedah untuk setiap murid. Bukan itu sahaja, guru juga perlu sentiasa mencuba untuk menentukan dan membina kebijaksanaan serta kebolehan murid berdasarkan perbezaan individu. Akhir kata, guru haruslah bertindak lebih awal dalam merancang aktiviti pdpc mengikut kebolehan murid.

No comments:

Post a Comment